Egy kalandos nap Vácon

Vácról idén nyáron egymás után érkeznek az izgalmas hírek. Fesztiválok, kiállítások és pezsgő kulturális élet jellemzi ezt a várost, ami méltán hívja magát a Dunakanyar szívének. S habár Vác eddig is kiváló adottságokkal rendelkezett, de a helyi TDM iroda innovatív ötleteinek köszönhetően sikerült még színesebbé tenni a város turisztikai kínálatát. Megújult arculatuk fő üzenete: Szívesen látunk!, s nem is volt kérdés, hogy ezt kipróbáljuk és megnézzük milyen egy kalandos nap Vácon.

Romantikus terek, titokzatos kis utcácskák, és színes programok, amit ha megfűszerezünk a Duna hűsítő közelségével és a helyi éttermek és cukrászdák finom ízeivel már nem is kérdés, hogy ide többször vissza kell térni. Ott, ahol egy város ennyi mindent kínál nem könnyű eldönteni, hogy merre is induljunk azt felfedezni. Színes palotái, impozáns székesegyháza, az ország egyetlen diadalíve és izgalmas múzeumjai igazán egyedülállóvá teszik e város főterét.

Érdemes a napot rögtön egy olyan különlegességgel kezdeni, amit Vácon járva bűn volna kihagyni. És nem, a bűn hallatán most még véletlenül se az itt található híres börtönre gondoljatok. Történt ugyanis, hogy Mária Terézia a városba látogatott (1764-ben), aminek nem csak a főtérhez közel álló diadalív állít emléket, hanem egy finom ital is, amit ma is meg lehet kóstolni a legtöbb vendéglátóhelyen. Ezt a kávékülönlegességet a királyné kedvelt édességeiből készítették el méz, alma, fahéj és mandula felhasználásával, amit a következő helyeken tudtok megkóstolni: Adullám KávézóAlthann VendégházEszterházy Kávézó és CukrászdaFónagy & Walter Vendég- és Borház, Főtéri Cukrászda, Halászkert Étterem, Lujza & Koriander, Magora Vegán Étterem, Margaréta Kávéház, Pampalini Pizzéria, Pingvin Cukrászda, Révkapu Kisvendéglő.

Mária Terézia melange a Lujza & Korianderben

Az izgalomhoz hozzátartozik a titok és a legenda, de mindezt egy múzeummal kapcsolatban leírni talán mégis szokatlan. Pedig a Memento Mori kiállítással, ami a Tragor Ignác Múzeum kiállítóhelye éppen ez a helyzet. 1994-ben a Fehérek templomán végzett helyreállítási munkák során egy 150 éve befalazott és elfeledett kriptát tártak fel, ahol 262 koporsót találtak, s ezzel együtt a világon egyedülálló és felbecsülhetetlen értékű felfedezés látott napvilágot. A terem adottságai, szellőzése és mikroklimája ugyanis kiváló állapotban őrizék meg a mumifikálódott holttesteket, mintegy ablakot nyitva és betekintést engedve a 18. századi váci polgárok életébe…vagy inkább halálába. Különös hangulatot kölcsönöz ennek a föld alatti kiállítóhelynek a megvilágítás és a kiállítási tárgyakból sugárzó természetesség, a régi emberek halálhoz való hozzáállása, ami mind a koporsók díszítésén, mind pedig a múmiák öltözékén keresztül átérezhető.

Vác látnivalóinak bejárását érdemes összekötni Kolodko Mihály miniszobrainak a felfedezésével is. Ezek a szobrok nem csak viccesek vagy különlegesek, de mindegyik kötődik valamilyen módon a város legendáihoz. Jelenleg három ilyen szoborról tudni (egy a vasútállomásnál és kettő a főtér közelében), de ki tudja mikor talál valaki egy újabb és eddig ismeretlen Kolodko szobrot? Amikor például mi ott jártunk még csak egyetlen szobornak volt ismert a helye s éppen ezért volt meglepő, hogy a sétánk során véletlenül belebotlottunk a művészbe, aki épp a legújabb szobrát ragasztotta be a helyére (persze, szűk körben és titokban). Természetesen a kamera rögtön előkerült és mi rögzítettük az eseményeket.

Mindenképp meg kell említeni a váci Diadalívet, ami Magyarország egyetlen diadalíve és ami Mária Terézia látogatásának tiszteletére készült Migazzi Kristóf püspök megbízásából.  A helyi legenda szerint, amikor a királyné megtudta, hogy a kőkapu mindössze öt hónap alatt épült fel, nem mert átmenni alatta, mert félt hogy esetleg ráomlik s ezért a hintójából kiszállva megkerülte azt.

A látnivalók sorában újdonságnak számít a Vác Eye, ami tulajdonképpen egy óriáskerék, de nem akármilyen helyen, hanem a dunaparton a főtérhez közel. Mindenképpen ejtsétek útba, hiszen kiváló kilátás nyílik belőle nemcsak a városra, de Naszály-hegyre és a Dunakanyarra is. Érdekes élmény nemcsak nappal, hanem akár sötétedéskor is kipróbálni ezt a programot, mert a város fényei vagy a lenyugvó nap utolsó sugarai, amelyek megfestik a felhőket különlegesen szép látványt nyújtanak. Nyitvatartása szerint hétköznap 21 míg hétvégén 22 óráig is élvezhetitek a Vác Eye nyújtotta pillanatokat.

Mi úgy döntöttünk, hogy nem próbáljuk Vác minden látnivalóját bezsúfolni egy napra, nem is lehetne. Ehelyett a tereket élettel megtöltő embereket figyeltük és megjegyeztük magunknak, hogy talán nem is láttunk olyan éttermet, bisztrót, cukrászdát, ahonnan ne szűrődne ki az utcára vidám hangulat hangja. A történelmi városrész vendéglátóhelyei kiváló kapcsolatot teremtenek múlt és jelen között, így nem is kérdés, hogy egy kalandos nap végén érdemes beülni valahová és átadni magunkat a kulináris élvezetknek. Jelen esetben a Remete Pince Étteremre esett a választásunk, amit a Vác Eye-ról vettünk észre és ahonnan még a Dunára is ráláthattunk egy picit. Konyháját inkább hagyományosnak mondanánk, ami a mennyiséget és a kiszolgálást tekintve tökéletes ízélményt nyújtott számunkra.

Vác rengeteg programmal várja a látogatókat, így mindenképp visszatérünk, hogy még több érdekességet megmutathassunk nektek. Ha pedig érdekel, hogy miként fedezhetitek fel a Dunakanyart és ezen belül Vácot fenntartható módon, vegyétek kezetekbe ti is a KanyarGo térképet.

Kanyontúra Szentlélekre – Ha valami igazán különlegesre vágysz

Zöldellő mohaszőnyeggel bevont sziklák között tör magának utat a Szentléleki-patak, melynek szurdokvölgye most igazi jégvilággá változott! Fedezzétek fel velünk a Dunakanyar egyik kevésbé ismert szegletét! Az emberben egész élete során ott rejlik a gyermeki kíváncsiság, vágyakozás az új, szokatlan élmények iránt. Ha jobban belegondolunk, földi létünk lényegében a szép emlékek gyűjtögetéséről szól, ami lehet egy […]

Magazin

Legendák, finom torták és egy impozáns kastély: Zselízen jártunk

A Garam menti település az Ister-Granum eurorégió legészakibb városkája, amit nem csak gazdag történelmi múltja, hanem a megújuló gasztrokulturális hagyományai tesznek vonzó úticéllá.Még a sorozat előkészítése során, ami rengeteg kutatómunkával járt, egy roppant izgalmas levelet kaptunk Csonka Ákos történésztől. Ebben olyan sok érdekességet olvastunk, hogy megfogadtuk: Zselízre mindenképp ellátogatunk Galán Angélaval. Bizonyára senkinek sem kell […]

Adventi vásárok a Dunakanyarban – Esztergom

VIDEÓ https://youtu.be/-OXELBklrR8A karácsonyi készülődés jegyében körbejárjuk a Dunakanyar városait és megnézzük milyen csodálatos hangulattal várnak titeket. Igyekszünk mindenhonnan egy kis ízelítőt hozni, az első állomásunk Esztergom.